Friday, May 29, 2009

Dongeng Rakyat 14


Ayam Macho


Ceritanya berkisar di sebuah ladang penternakan ayam yang terletak di Gunung Semanggol. Disana terdapat 25 ekor Ayam betina dan seekor ayam jalak (kira ayam jantan macholah) yang umurnya sudah lanjut dimamah usia.
Kerana merasakan ayam jalak yang sudah tua tadi sudah melewati masa suburnya, si pemilik ladang tersebut memutuskan untuk membeli seekor ayam jalak lagi yang masih muda, tampan, segak, macho dan yang sewaktu dengannya. Dengan secara tidak sengaja hal ini telah membuatkan si ayam jalak tua berasa tersaing. Lalu perasaan cemburu dan hasad dengki menguasai dirinya dan dia mula mengatur srategi. Lalu terjadi percakapan seperti ini :


Si ayam jalak tua : "Eh, kamu jangan serakah sangat kat sini. Ayam betinanya kan ada 25 ekor. Kamu boleh ambil yang 15, bakinya bagi kat aku".


Si ayam jalak muda: "Banyak hensem hang punya muka, tua tak sedar diri. Hang tu dah tua dah tak larat dah so semua untuk aku sahaja".

Si ayam jalak tua : "Eh...berlagak tul mamat seekor ni (jalak tua bercakap dalam hati). Siapa kata aku tua tak larat lagi, ko jangan pandang rendah pada aku, kang aku sekeh kang... Oklah, aku malas nak gaduh dengan budak hingusan cam ko ni so apa kata kalau kita pertontonkan ke'mancho'an kita dengan mengadakan satu pertandingan. Siapa yang menang boleh ambil semua ayam betina yang ada kat sini. Yang kalah kirim salam".

Si ayam jalak muda: "Aku.. aku boleh sahaja, pantang dicabar ni. Kita nak buat pertandingan apa ni... cabut bulu ayam ker ?"(jalak muda cuba membuat lawak)

Si ayam jalak tua : "Dak'ah! Senang jer, pertandingan lumba lari."(Sambil tersenyum kambing)

Si ayam jalak muda:"Set!!!"

Si ayam jalak tua : "Jaraknya 400M. tapi kerana aku sudah tua, aku mintak untuk lari dulu di depanmu 50 meter dihadapan".

Si ayam jalak muda: "Boleh"(dengan penuh keyakinan).

Maka pertandingan pun bermula. Ayam jalak tua lari dulu 50 meter kehadapan baru ayam jalak yang muda lari mengejar dengan kelajuan kuasa extra tahap gaban. Tidak sampai 1 meter berlari, si ayam jalak muda ditembak oleh pemilik peternakan dengan menggunakan snipernya.
Kenapa?????



MySpaceMySpaceMySpaceMySpace




Pemilik Ayam : "Kurang ajar. INI AYAM JALAK-HOMOSEKSUAL NI. Kenapa setiap kali aku beli dapat yang macam ni?? SUKA SANGAT KEJAR-KEJAR AYAM JALAK TUA AKU"

NiLAI MORAL : Jangan berlagak dengan orang tua.

HORMATILAH ORANG YANG LEBIH TUA DARI KITA

|Izz the Guardian Angel

No comments: