Wednesday, August 3, 2011

Dongeng Rakyat 71


Temuduga

3 orang sahabat, Hadi, Alip & Syuk, mendapat tawaran temuduga untuk bekerja sebagai Pegawai Eksekutif di sebuah syarikat telekomunikasi di KL. Diorang tidak bersedia langsung untuk menjawab soalan yang bakal diajukan oleh para penemuduga.

Kelihatan 4 orang pegawai bersedia utk menemuduga diorang di dalam sebuah bilik.

"Encik Alip.." panggil kerani.

Alip masuk ke bilik tersebut dengan perasaan gementar.

"Ah.. jawab je ape yang diorang tanya.." bisik Alip dalam hati..


15 minit kemudian.. Alip keluar. Hadi & Syuk terus meluru ke arah Alip..

Syuk : "Ape yang dia tanya Lip?"

Alip : " Banyak jugak.... tapi satu je aku tak bleh jawab. Dia tanya siapa pengerusi syarikat ni. Aku diam je la. Tapi dia ade bagitau yang nama pengerusi syarikat ni Datuk Jamal Nasir Wahab Ali. Susah nak ingat nama tu. Ko tulis skit nama dia.... nanti kalau diorang tanya senang ko nak jawab"

Hadi : "Aku nak tulis kat mana? kertas satu pun tak bawak.."

Alip : "Ape susah.. ko tulis je kat getah spender ko.. time diorang tanya ko belek ah"

Hadi : "Ko memang bijak, sahabat!!"

Syuk hanya tersengih.


"Encik Hadi.." kerani memanggil calon yg kedua..

Hadi masuk ke bilik tersebut dengan perasaan konfiden..


20 minit kemudian.. Hadi keluar. Syuk & Alip terus mendapatkan Hadi.

Syuk : "Camne Di? Bleh jawab?"

Hadi : "Memang bleh jawab.. yang paling susah pun nama pengerusi syarikat. aku pun ape lagi.. buat2 tunduk, belek spender.. Fuh.. tima kasih Alip !!"

Alip hanya tersenyum.

Syuk : "Masalah jugak ni. Aku nak tulis kat mana?"

Alip : "La.. kat spender ko la. dah.. pegi toilet, tulis cepat."

Syuk : "Aku tak pakai spender..."

Hadi : "Hahahaha. Teruk la ko. Takpe. Jom pegi toilet. Ko pinjam spender aku"

Syuk : "Oh.. Korang la sahabat aku dunia akhirat"


"Encik Syuk.." Kerani terus memanggil calon seterusnya.

"Syuk.. turn ko. good luck!!" kata Hadi

"Orait Bebeh!!" Syuk betul2 konfiden..


Di dalam bilik temuduga:

"Encik Syuk.. Soalan terakhir dari kami.. Siapakah Pengerusi syarikat ni?"

Syuk memang konfiden. Dia betul2 yakin.. Syuk tunduk, membelek spender.. Dan dengan penuh konfiden Syuk menjawab..

"DATUK CALVIN KLEIN!!!!!"



|Faizzoth van der MoFa

No comments: